اصول، روش ها و مراحل ساخت لوگو چیست؟
نوشته شده توسط : dara

طراحی لوگو برای یک سازمان، شرکت و یا حتی یک کسب و کار کوچک یکی از اساسی‌ترین اقدامات است که بدون آن هیچ تشکیلاتی نمی‌تواند چندان موفق و حرفه‌ای جلوه کند. اما آنقدرها که بعضی فکر می‌کنند هم کار ساده­ و پیش پا افتاده‌ای نیست.

اهمیت داشتن لوگو و آرم برای هر کسب و کاری، حساسیت طراحی و دیزاین آن را بیشتر می‌کند، بنابراین انتخاب یک طراح لوگو و یک روش طراحی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. طراحی لوگو یک زیرساخت است که روش‌ها، اصول، ابزار و تکنیک‌های ویژه‌ای دارد.

هدف از طراحی لوگو چیست؟

دلایل متعددی برای لزوم طراحی لوگو برای هر برندی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوگو نشانه حرفه ای بودن شماست
اعتماد مشتریان را بیشتر به کسب و کار شما جلب می‌کند
راحت‌تر و با سرعت بیشتری قابل شناسایی خواهید بود
در بازار رقبا حرفی برای گفتن خواهید داشت و از آن‌ها متمایز می‌شوید
یک دید کلی به مشتری و مخاطبان از نوع کسب و کارتان می‌دهد
جلوه بصری کار شما را بیشتر کرده و در تمام تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد
لوگو بستری است که شما را حتی در سطح جهانی به مخاطبان معرفی می‌کند و به کسب و کارتان رونق می‌دهد
اما در کنار تمام این موارد پر واضح است که اصلی‌ترین هدف و مزیت داشتن لوگو، این است که یک برند در بازار هدف شناخته شود و در یاد و خاطر همه ماندگار شود. مانند لوگوی برند آدیداس که با شنیدن نام آن هم تصویر لوگو و هم تمام محصولات آدیداس را در ذهن مجسم می‌شود.

اصول طراحی لوگو

طراحی و دیزاین لوگو مانند هر علم و هنری اصول و قواعد خاص خود را دارد و برای دستیابی به اهدافی که از طراحی لوگو مد نظر است، باید چهارچوب و اصول و قواعد آن رعایت شود.

هرچند ممکن است پیچیدگی و مفهومی بودن یک تصویر در آثار هنری شگفت انگیز باشد اما در مورد لوگو بهتر است همه چیز شفاف و واضح باشد و در همان لحظات ابتدایی که آن را می‌بینیم یک تصویر روشنی از نوع فعالیت آن برند را به ما نشان بدهد. این از آن جهت است که ارتباط سریعتری در ذهن برقرار کند و بهتر در خاطر مخاطبان بماند. در ضمن طرح لوگو هرچه ساده‌تر باشد تاثیر بهتری بر بیننده دارد. بنابراین از مهم‌ترین اصول طراحی لوگو این است که تا حد امکان لوگوی شما گویای پیامی باشد که می‌خواهید به بینندگان منتقل کنید.

طرح لوگو بهتر است در طول زمان بدون تغییر بماند
بعضی کسب و کارها بصورت دوره‌ای طرح لوگوی خود را تغییر می‌دهند اما این کار چندان توصیه نمی‌شود. دلیل آن هم این است که مخاطبان را دچار سردرگمی می‌کند. بهتر است در همان ابتدای طراحی لوگو یک طرح خاص، منحصر بفرد و خوب انتخاب شود که در طول زمان تغییری در آن ایجاد نشود و مشتریان همیشه آن برند را با آن لوگو به یاد بیاورند. اینکه همیشه با یک لوگو شناخته شوید و یک تصویر از شما در ذهن مشتریان باشد، ثبات قدم شما و در نتیجه اعتماد و وفاداری بیشتر مشتریان را در پی خواهد داشت.

لوگو باید در سایزهای مختلف قابل استفاده باشد
لوگو باید طوری طراحی شود تا بتوان از آن در سطوح مختلف کوچک و بزرگ طوری استفاده کرد که تمام جزئیات به وضوح قابل مشاهده باشند. در فضای مجازی، انواع اقلام تبلیغاتی، روی کالا و محصولات در سایزهای مختلف از لوگو استفاده می‌شود بنابراین باید به قابلیت تطبیق آن در اندازه‌های مختلف توجه کرد.

طراحی زیبا و منحصر بفردی داشته باشد
لوگو علاوه بر موارد ذکر شده، باید طراحی چشم نواز و زیبایی داشته باشد. زیبایی لوگو تا حدی مهم است که در بسیاری موارد حتی اگر قصد استفاده از کالا و یا خدمات یک کمپانی و برند را نداشته باشیم اما با داشتن یک لوگوی زیبا در خاطرمان می‌ماند و راغب به استفاده از محصولات آن برند می‌شویم.

لوگو طوری طراحی شود که قابل ثبت باشد
بهتر است در طراحی لوگو هیچ تقلید و مشابه سازی انجام نشود تا هم بتوان لوگو را ثبت کرد و هم خاص و قابل تشخیص باشد. چنین کسب و کاری را همه با دیدن لوگوی خاص خود بیاد می‌آورند. بنابراین طراحی لوگویی که قابل ثبت باشد هم قانونی و اخلاقی است و هم به رشد یک برند کمک بزرگی می‌کند.

 

در آخر لوگوی طراحی شده باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود و در صورت نیاز تغییرات نهایی در آن اعمال شود.

 




:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 فروردين 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: